Q.U.R.A.I.S.Y.A.H

Q.U.R.A.I.S.Y.A.H
Just smile and the world will smile along with you...

A

Abadan Abada..

Abadan Abada..

About Me

My photo
Klang, Selangor, Malaysia
***ALLAH The Almighty... *** Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani... ***TEACHER to be..... insyaallah*** Agi idup agi ngelaban~ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ..(¯`v´¯)..♥ Allah i'm simple...but sElAMber.....choosy..but not too much....happy and GILE-GILE.... ***Hidup ni macam main MAHJUNG, yg KALAH balik; yg MENANG steady, yg BIJAK disanjung; yg NGOK balik study.......♥♥♥ P/s: . Al-Quran dan Sunnah sebagai panduan Hidup..... ……..♥..…♥ …..♥..…♥ …♥..….♥ .. ♥.…♥.♥……♥… ……♥..….♥ ♥..♥….♥…. ♥ ♥.. …♥….♥. ♥ . ♥..…♥..♥…♥ .. ♥ ♥…♥ …♥….…♥ …..♥……♥ ……..♥….…♥ ………..♥…♥ ……………♥…….♥ ………………♥..…♥ …………………♥…..♥ ………………….♥..♥ ...................♥ ...Allah...~

Monday, July 30, 2012

Facts!!

                Semut cukup terkenal dengan sikap rajin dan suka mengangkat barang yang jauh lagi berat daripada dirinya. Tetapi ada spesies semut yang berbeza dari semut-semut lain iaitu semut perangkap rahang. Untuk melindungi dirinya dengan melontarkan badannya sehingga 7.5cm. Apa yang hebat lagi,mereka melalukan lontaran itu dengan menggunakan rahangnya..Biarpun kecil…tetapi banyak keistimewaannya ciptaan Allah ini…






























 
                          Usah Timbang Setiap Hari….


        JANGANLAH TERLALU ASYIK MENIMBANG BADAN HARI-HARI. ADALAH DIKHUATIRI AKAN KECEWA DENGAN HASILNYA. PALING BAGUS IALAH PERLU MENIMBANG TIDAK LEBIH SEKALI DALAM SEMINGGU….
Jangan TERLALU mendesak………dalam menurunkan berat badan,usah terlalu terdesak. Turun sebanyak 1kg sebulan adalah lebih baik daripada berat anda turun secara mendadak. Ingat berat yang turun dengan banyak mungkin tanda kesihatan anda sedang terganggu…..

Monday, July 9, 2012

wanita muslim adalah Ratu ......

Lelaki non Muslim bertanya: "Kenapa dalam Islam wanita tidak boleh jabat tangan dengan lelaki?"

Syaikh menjawab: "Bolehkah kamu berjabat tangan dengan Ratu Elizabeth?
...
Lelaki non Muslim Menjawab: "Oh tentu tidak boleh! cuma orang-orang tertentu saja yg boleh berjabat tangan dengan ratu."

Syaikh tersenyum & berkata:" Wanita-wanita kami (kaum Muslimin) adalah para ratu, & ratu tidak boleh berjabat tangan dengan lelaki sembarangan (yg bukan mahramnya)"

Lelaki non Muslim bertanya lagi :"Kenapa perempuan Islam menutupi tubuh dan rambut mereka?"

Syekh tersenyum dan mengeluarkan 2 gula-gula dari sakunya,
 ia membuka yang pertama terus yang satu lagi dibiarkan tebungkus. Dia melemparkan keduanya kelantai yang kotor.

Syaikh bertanya: " Jika saya meminta kamu untuk mengambil satu gula-gula,mana yang anda pilih?"

Lelaki non Muslim menjawab: "Yang tertutup.."

Syeikh berkata: " Itulah cara kami memperlakukan dan melihat perempuan kami :)......

Saturday, May 19, 2012

Sejenak Surau yang Usang......

          Assalamualaikum....huh penat betul semalam...lepas Breakfast terus study untuk Class Tuition...so plan hari ini very2 smooth..ok we go to the main post...
              ok actually masa 2 I'm rushed..nk cek result Temuduga Pendidikan ..masa 2 baru kuar result kan hasil Ujian MEdSI yang lepas..(ish ketepi dulu pasal 2..hahaha).....mase on the way nak balik umah lepa class tuition, rase lapar la sangt laa..baru perasan tak makan pagi..huiiiiii..pedih la perut...cari port nak berhenti makan...jam menunjukkan pukul 6.57 p.m...uiiiihh!!  xsolat asar lagi niyh....tapi perut lapar sngt..hmmm xpela..solat asar dulu la...then saya dropped by kat sebuah surau...seriously ysnag sangat2 surau tu tunggu masa nak roboh jer..tapi tak tau la knape nak jugak singgah kat situ....padahal kat depan sana ade masjid cantik tersergam indah....
        sy masuk surau 2 and tak sangka..surau tu ade telekung yang cantik2...sejadah baru and al-Quran baru...tapi sayangnya..keadaan sekeliling bersawang dan berdebu...Ya Allah terdetik dalam hati,terasa merendah diri dalam hati...(Hanya Allah jela tau rasa mase tuh)...sy terus menunaikn solat asar terlebih dahulu...rasa tenang sngt walaupun xda angin, tak ada kipas,tak ada aircond..tapi rasa sejuk sangat2...tenang sangtla...hilang segala rasa lapar dan dahaga tadi..tanpa membuang masa sy rayau2 la dalam surau 2..sya tengok senarai nama ahli AJK surau 2..guess what????????....CArta Oganisasi Surau kg xxxxxxxx 1965..huyoooooooo...lama sangat kot..den tak lahir lagi..ntah2 ahli ajk pun dah kembali ke rahmatulah...nampak sangat surau ni betul2 terbiar ..even ini hanyalah surau...kenapa nak biarkan sampai mcm 2 sekali..nampak sngat orang dah lame tak singgah atau imarah kan surau ni..saya bersyukur kerana Allah gerakkan hati syaya untuk siggah surau tu...kadang2 kita perlu tempat-tempat sebegini untuk munasabah diri kita ..munasabah amalan kita ..setakat mana amalan pahala kita yang telah kita kumpul..lihat keadaan akhir zaman....orang semakin mengunjungi kelab2 malam...menari sana sini..teguk air syaitan...surau dan masjid semakin sepi...saya bukan nak kata saya ni baik tapi sekadar mengingatkan diri sendiri and sape2 terbace klu terkena diri sendiri maaf la ye..sekian,wassalam...

Sunday, March 11, 2012

Kenapa Aku Diuji???

“Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan; “Kami telah beriman,” sedangkan mereka tidak diuji? Dan sesungguhnya kami telah menguji org2 yg sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui org2 yg benar dan sesungguhnya Dia mengetahui org2 yg dusta.”
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3

KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
“Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui.”
-Surah Al-Baqarah ayat 216
 
KENAPA SUSAH SANGAT UJIAN INI?
“Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.”
-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA FRUST? TENSION? LEMAH SEMANGAT?
“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yg paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yg beriman.”
- Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA?
“Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara yang berkebajikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh, di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah- daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah supaya, kamu berjaya (mencapai kemenangan).”
-Surah Al-Imran ayat 200
“Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat kecuali kepada orang-orang yang khusyuk”
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI?
“Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu’min, diri, harta mereka dengan memberikan syurga untuk mereka… ..
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP?
“Cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain dariNya. Hanya kepadaNya aku bertawakkal.”
-Surah At-Taubah ayat 129

ARGHHH AKU TAHAN!!! AKU DAH BOSAN!!
“… .. dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir.”
-Surah Yusuf ayat 12

BAGAIMANA MAHU MENDIDIK SESEBUAH BANGSA
Islam menganjurkan keempat-empat anasir (unsur) di dalam
diri manusia atau seseorang itu iaitu fizikalnya, akalnya, jiwanya
dan nafsunya hendaklah dididik dan diasuh serentak.
Tidak boleh diutamakan yang satu dan diabaikan yang lain atau
sebahagiannya dididik dan sebahagian yang lain diabaikan.
Islam mahu manusia sebagai hamba-Nya di dalam keadaan
seimbang keempat-empat anasir itu terdidik atau terbangun.
Dengan itu manusia itu akan menjadi hamba Allah sekaligus
khalifah-Nya yang dapat mengabdikan diri kepada Allah serta
dapat membangun dan mengimarahkan dunia ini.

Kalau keempat-empat anasir di dalam diri manusia itu tidak
dididik dan dibangunkan serentak, hanya mengutamakan satu
atau dua anasir sahaja yang diambil berat maka:

– Seseorang itu atau satu bangsa itu akan menjadi bangsa yang
cerdik dan pandai sahaja tapi iman dan taqwa tidak ada.
Maka mereka akan menjadi bangsa yang pandai dan jahat.
– Atau dia akan menjadi bangsa yang beriman dan bertaqwa.
Ertinya bangsa itu baik tapi tidak pandai dan cerdik. Maka
akan jadi bangsa yang baik tapi beku dan mundur.
– Atau akan jadi satu bangsa yang sihat dan cergas tapi bodoh
dan jahat.

Jika keempat-empat anasir itu dapat dididik serentak maka
bangsa itu akan menjadi bangsa yang beriman dan bertaqwa.
Ertinya bangsa yang baik, cerdik dan berilmu. Iaitu bangsa yang
membawa kemajuan dan tamadun serta fizikalnya sihat dan
cergas membuat kebaikan.

Untuk menjadi bangsa yang seimbang ini hanya orang yang
menghayati dan mengamalkan Al Quran dan As Sunnah sahaja
yang boleh melakukannya. Ini telah dibuktikan oleh Islam. Di
dalam sejarah yang silam terutama dalam masa 700 tahun
empayar Islam, istimewanya di dalam masa 300 tahun yang dikatakan
zaman salafussoleh. Akal mereka terbangun. Jiwa
mereka terbangun. Fizikal mereka terbangun. Dengan kata-kata
yang lain mereka menjadi bangsa yang baik, berilmu dan
berkemajuan serta sihat dan cergas.

Selain Islam, bangsa itu tidak akan mampu mendidik untuk
memperimbangkan keempat-empat anasir yang ada di dalam
diri manusia. Sebagai buktinya, orang Barat hanya mampu
mendidik akal dan fizikal, tapi tidak mampu mendidik jiwa (roh
atau hati). Maka mereka menjadi satu bangsa yang berilmu dan
berkemajuan atau bertamadun, cergas dan sihat. Tapi manusianya
jahat dan mengembangkan kemungkaran yang dahsyat,
menzalim, menindas. Bangsa Monggol, satu ketika hanya mampu
mendidik fizikal sahaja. Lahirlah bangsa yang kuat fizikalnya
tapi tidak membawa ilmu dan tamadun serta bersikap liar dan
ganas. Maka mereka menjadi bangsa pemusnah. Akhirnya mereka
tunduk dengan agama dan budaya anak jajahannya.

Kalaulah umat Islam kembali kepada ajaran Islam yang bersumberkan
Al Quran dan As Sunnah dengan ada pemimpin
yang bertaqwa dan berwibawa, mampu mendidik umat Islam
secara seimbang, insya-Allah, sudah pasti umat Islam akan kembali
menempa sejarah gemilangnya semula. Dapat menaungi
manusia sejagat dengan tamadun dan kebaikan

Kucing dan manusia
 Telah datang seorang ahli sufi di hadapan rumah seorang lelaki. Ahli sufi itu terkejut apabila mendapati lelaki itu sedang memukul seekor kucing. Ahli sufi bertanya kepada lelaki tersebut "kenapa kamu pukul kucing yg lemah ini??"


Jawab lelaki tersebut "aku telah menjumpainya di sebuah lorong ketika ia dalam keadaan yg tersangat lemah dan kesejukan, kemudian aku mengambilnya dan memberinya makanan serta minuman. Aku pelihara sehingga ia benar-benar sihat, tetapi apabila sihat, ia membuang najis di merata tempat di rumahku"




Kemudian berkatalah ahli sufi "Ini sebenarnya peringatan & tamsilan antara kita dgn Allah. Dia telah memelihara kita sejak dari kecil yang tersangat lemah dan dhaif, lalu Allah beri kita makan , pakaian dan segala-galanya tetapi setelah begitu banyak kebaikan dan nikmat Allah yg kita kecapi, kita derhaka kepadaNYA. Lihatlah betapa baiknya dan rahmatnya Allah, walaupun kita derhaka kepadaNYA, Dia masih belum menyiksa atau memukul kita dengan azabNYA."



Kemudian beredarlah ahli sufi dan beristighfarlah lelaki tersebut kerana mengenangkan dosa-dosanya terhadap Allah. Jika ia lambat diperingatkan oleh ahli sufi itu, sudah tentu dipertanggungjawabkan atas kesalahannya di mahkamah Allah kelak kerana percubaan mendera kucingnya.

renunglah diri kita.. berapa banyak kah kita sudah membuang "najis" di bumiNya ?..
mari lah kita sama-sama bermuhasabah dan menginsafi diri kita serta mensyukuri segala nikmat pemberianNya..



MENGAPA DAN KENAPA?
Mengapa seseorang Yahudi dibolehkan
menyimpan janggut untuk mengamalkan
kepercayaannya...

...tetapi bila seorang Muslim berbuat
demikian, dia dianggap ekstrim dan
pengganas?
----------------------------------------

Mengapa seseorang rahib boleh meliputi
keseluruhan tubuhnya kerana
memperhambakan diri kepada Tuhannya...

...tetapi bila seseorang Muslimah
melakukan begitu, dia ditekan?
----------------------------------------

Mengapa bila wanita barat menjadi
surirumah,
dia dihormati kerana dikatakan
berkorban untuk keluarganya...

...tetapi bila wanita Islam berbuat
begitu, mereka kata, "dia mesti
dibebaskan!"
---------------------------------------

Mengapa mana-mana gadis boleh ke
universiti dengan berpakaian mengikut
kesukaannya kerana punyai hak dan
kebebasan...


...tetapi bila seseorang wanita Muslim
memakai hijab, dia tidak boleh
menjejakkan kakinya ke universiti?
---------------------------------------

Mengapa bila seseorang kanak-kanak
meminati sesuatu bidang, dia dikatakan
punyai bakat...


...tetapi bila seseorang kanak-kanak
meminati Islam, dia dikatakan tak
berguna?
---------------------------------------

Mengapa bila seseorang Kristian atau
Yahudi membunuh, agamanya tidak
dikaitkan... tetapi baru sahaja
seseorang Muslim didakwa melakukan
jenayah, nama Islam turut diadili!


Mengapa bila seseorang berkorban diri
untuk melihat orang lain hidup, dia
amat disanjungi...


...tetapi bila seseorang warga
Palestin melakukannya untuk
menyelamatkan diri, keluarga,
rumahtangga dan masjidnya,
dia dikenali sebagai seorang
pengganas?
---------------------------------------

Mengapa bila seseorang memandu kereta
mewah dengan cara bahaya, keretanya
tidak pernah dipertikaikan..

Saturday, February 4, 2012

3 Sebab TURUNKAN berat Badan......

3 sebab TERBAIK untuk TURUNKAN Berat Badan
  • Untuk 'Fit'
  • Untuk mengelakkan masalah kesihatan
  • Untuk meningkatkan keyakinan diri 

3 sebab TERBURUK untuk TURUNKAN Berat Badan


  • Untuk menjadikan hubungan lebih baik
  • Untuk membuat orang lain berasa bangga dengan anda
  • untuk membuat orang lain suka pada anda

HALIA..Penuh Khasiat!

 Halia memiliki keistimewaan yang hampir sama dengan 'peppermint' dan 'chamomile' yang terdapat di dalam setiap ubat sakit perut di pasaran. Halia sering digunakan untuk menghilangkan gas dan mengurangkan rasa kembung serta sakit perut. Selain itu, halia juga sering disarankan untuk menangani masalah lain ynag berkaitan dengan perut seperti kejang, gejala mual dan muntah-muntah.


AIS juga..ada kelebihannya..

    Bukan sekadar penghilang dahaga tetapi ais juga ada manfaatnya. Antara lain ais juga membantu membersih dan mengaktifkan sel-sel darah. Ia turut meningkatkan sistem imunisasi dan mencegah penyakit , merawat pelbagai penyakit kronik,seperto strok,sakit jantung, asma, resdung,migrain, hepatitits hempedu , batu karang, buah pinggang, kencing manis, sakit sendi, darah tinggi,gout,kesuburan, masalah kulit, parkinson, sopak, kanser, lumpuh, emosi, sengugut, urat, sakit puan , lemah tenaga, dan lain-lain lagi...

InFO PEMAKANAN

SUMBER OMEGA 3 SELAIN IKAN? BERITA BAIK UNTUK VEGETERIAN

   

Salah satu sumber Omega 3 terbaik datangnya daripada makanan laut.Jadi bagaimana mereka mengamalkan kaedah vegeterian boleh mendapatkan khasiat ini???......jawapannya ialah dengan mengambil kapsul minyak 'algae'. Dalam kajian ynag diterbitkan dalam Journal of The America Dietetic Association mendapati suplemen 'algae' mampu meberi kebaikan melindungi jantung sama seperti apa yang diperolehi daripada kepingan ikan. Selepas mengambil 600 mg  kapsul selama seminggu , anda akan mendapati tahap darah pada asid lemak akan meningkat sama seperti anda mengambil ikan salmon......










Kopi tingkatkan Metabolisme?


Benar! ia akan memberikan aksi terbaik terutama jika anda mengambilnya secara asli (tanpa campuran susu dan krimer). Kafein merangsang sistem saraf dan memberikan petunjuk kepada tubuh untuk membebaskan sedikit sumber tenaga daripada simpanannya , kata Paul Arciero,Ph D dan professor madya sains sukan dari Skidmore College..


















Brokoli baik untuk Tulang....



Brokoli adalah salah satu sumber vitamin K yang baik. Satu kajin di Perancis mendapati mereka yang mengambil brokoli mampu mengekalkan kesihatan tulang . Dalam kata lain , kekurangan vitamin K dapat merangsang terjadinya masalah kereputan tulang.